АНОНС! Запрошуємо до участі у КУБКУ СВІТУ СМС (Італія, 29-30 жовтня 2017р.)! Світове змагання з перукарського мистецтва, візажу та нейл-дизайну!
Instagram КАПМ в Вконтакте КАПМ в Facebook Google Plus КАПМ в Youtube
 
Навчальні структури КАПМ

Новости и анонсы КАПИ

Подпишись и получай: приглашения на шоу-показы, конкурсы и Фестивали; информацию про акции и скидки!

Ваш email:
email рассылки Конфиденциальность гарантирована


Статті

Партнеры

Навчання перукарів: чи потрібна перукарю вища освіта?

Особливості професійного навчання перукарів і фахівців з перукарського мистецтва
Система професійного навчання перукарів і фахівців з перукарського мистецтва стрімко розвивається. Сьогодні в Україні до даної системи відносяться і навчальні центри, і авторські школи, і професійно-технічні, і вищі навчальні заклади. До цього переліку можна додати ще перукарні та салони краси, які останнім часом намагаються доповнити свій прейскурант перукарських послуг ще й послугами освітніми, займаючись навчанням перукарів.

Терміни навчання перукарів і фахівців з перукарського мистецтва теж різняться: від одного місяця на прискорених курсах (це ж як прискорюватись треба J ?)   до п’яти років у виші.

І ось тут, якщо говорити про навчання перукарському мистецтву у вузі, і виникають питання: «Навіщо навчати перукаря так довго?» та «Чи потрібна перукарю вища освіта?».  

Відповімо однозначно (це навіть обговоренню не підлягає): «Перукарю вища освіта не потрібна!». Та ніде її перукарю і не надають.  Як, наприклад,  не надають швачкам та закрійникам. Але,  щоб стати художником-модельєром або дизайнером одягу, без вищої фахової освіти не обійтись.  Це ж ні в кого не викликає сумніву?  І питання  не виникає, що ж там можна вивчати майбутнім дизайнерам одягу довгих  чотири або п’ять років, якщо навчитись шити сукні можна  за декілька місяців на курсах.   Люди розуміють, що у мистецтві створення одягу існують різні спеціальності і кваліфікації відповідно до різних професійних функцій.

А от перукарське мистецтво у свідомості багатьох людей (і як це не прикро деяких професіоналів галузі) за межі зачіски у салоні краси не виходить.  Мало хто здогадується, що, наприклад, дивовижна фантазійна зачіска у рекламному кліпі створювалась дизайнером зачіски. Він у процесі творчо-пошукової роботи знаходив ідею образу, виконував серію фор-ескізів, займався формоутворенням, композиційною будовою, художнім оформленням, конструював і виготовляв каркас, постижерні елементи та прикраси, виконував розроблену зачіску на манекені або на моделі,  переробляв її,  вдосконалюючи свою роботу.
Приблизно так працюють фахівці над створенням складних художніх образів для кіно. Тільки їх творчий пошук починається з досконалого вивчення сценарію майбутнього фільму.  Вони дуже багато малюють, пропонуючи режисеру різні ідеї зачісок та гриму.  Робота ця відповідальна і від неї теж залежить успіх майбутнього фільму. Не даремно ж  Американська кіноакадемія започаткувала нову номінацію премії Оскар, яка отримала назву «Мейкап та перукарське мистецтво».

Чи може все вищесказане виконати майстер після кількох місяців перукарського навчання на курсах, навіть і на найпрестижніших, і найдорожчих? Якщо він не геніальний самородок, то навряд чи. І нехай його навчає «найяскравіша зірка перукарського небосхилу», вона у кращому випадку може зробити із свого учня гарного перукаря. Майбутнього дизайнера зачіски у вищих закладах освіти навчають різні фахівці і різним умінням:  художники – малюнку і живопису; фахівці з перукарського мистецтва – виконанню зачісок; дизайнери – художньому проектуванню; мистецтвознавці – знанням художніх стилів  та ін.    

Щоб розібратись в особливостях різних видів  та рівнів навчання перукарів і інших фахівців з перукарського мистецтва в нашій країні, визначимо основні напрями діяльності у сфері перукарського мистецтва. Основними є три напрями,  які  розрізняються за своїми провідними функціями і характеристиками.

Напрями діяльності у сфері перукарського мистецтва

 

Надання перукарських послуг  клієнтам

Створення нової моди у перукарському мистецтві

Арт-діяльність

Характеристика діяльності

  • аналітична;
  • виконавська.

 

  • аналітична;
  • виконавська;
  • художньо-творча;
  • дослідницько-пошукова;
  • технологічна.
  • аналітична;
  • виконавська;
  • художньо-творча;
  • дослідницько-пошукова;
  • технологічна;
  • образотворча;
  • художньо-проектувальна

Провідна функція

Виконання популярних зачісок для клієнта

Розробка і виконання перспективних зачісок

Художнє проектування арт-зачісок та арт-образів в цілому

Спеціалісти, які  можуть виконувати  діяльністю

- перукар, перукар 2-го класу, перукар 1-го класу, перукар-модельєр;
- фахівець з перукарського мистецтва та декоративної косметики;
- дизайнер зачіски.

 

- фахівець з перукарського мистецтва та декоративної косметики;
- дизайнер зачіски.

 

- дизайнер зачіски.

Можна додати ще три напрями діяльності, які можуть стикатись із перукарським мистецтвом, і в яких може знайти своє професійне призначення спеціаліст із вищою фаховою освітою. Це керівна робота (власник, директор, адміністратор салону краси або іншого підприємства у даній сфері), педагогічна діяльність (викладач дисциплін перукарського профілю або майстер виробничого навчання) та наукова (дослідження, пов’язані із розвитком галузі перукарського мистецтва, підготовки фахівців у даній галузі тощо).  Вони не є основними, тому ми не будемо їх детально характеризувати.
А от особливості основних професій та кваліфікаційних рівнів спеціалістів сфери перукарського мистецтва ми детально проаналізуємо у наступній таблиці.

Характеристика професій та кваліфікаційних рівнів спеціалістів
сфери перукарського мистецтва

 

Перукар (або  перукар широкого профілю)*

Перукар більш високої кваліфікації **  (перукар 2-го класу, перукар 1-го класу, перукар-модельєр)

Фахівець з перукарського мистецтва та декоративної косметики

Дизайнер зачіски
 (різні освітньо-кваліфікаційні рівні)

Рівень освіти

Не надається

Професійно-технічна освіта

Вища неповна освіта (молодший спеціаліст)

Вища освіта різних рівнів (молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр)

Документ про освіту

Свідоцтво (сертифікат)

Диплом кваліфікованого робітника

Диплом про вищу освіту освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста

Диплом про вищу освіту  відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня

Заклади, де навчають

Навчальні центри, заклади професійної підготовки та перепідготовки  кадрів, авторські школи (які можуть називатись студіями, майстернями і навіть академіями).

Професійно-технічні училища;
 Професійні ліцеї.

Коледжі;
Вищі професійно-технічні училища

Вищі навчальні заклади різних рівнів

Термін навчання***

Від 1-го до 10-ти місяців

1-2 роки 9 місяців (після 11-ти класів);
2-3 роки (після 9-ти класів).

2,5 роки (після 11-ти класів);
3,5 роки (після 9-ти класів).

2,5 роки – молодший спеціаліст;
4 роки – бакалавр:
5 років – спеціаліст або магістр.

Умови вступу****

Без конкурсного відбору

Конкурсний відбір (співбесіда, без сертифікатів ЗНО)

Конкурсний відбір
(сертифікати ЗНО та творчий конкурс (після 11-ти класів);
диктант і творчий конкурс (після 9-ти класів).

Конкурсний відбір
(сертифікати ЗНО та творчий конкурс або  вступні іспити – у залежності від освітньо-кваліфікаційного рівня

Де можуть працювати

- перукарні, салони краси або приватним майстром.

- перукарні, салони краси або приватним майстром;
- торговельні компанії перукарського спрямування (технологом, колористом).

- перукарні, салони краси або приватним майстром;
- торгівельні компанії перукарського спрямування  (технологом, колористом);
-  фотостудії,
театри, модельні агентства, телевізійні проекти, редакції журналів про моду, навчальні заклади (майстром виробничого навчання).

- перукарні, салони краси або приватним майстром;
- торгівельні компанії перукарського спрямування (технологом);
-  фотостудії, театри, модельні агентства, телевізійні проекти, редакції журналів про моду, навчальні заклади (майстром виробничого навчання або викладачем);
-дизай-студії,
шоу-бізнес, кіноіндустрія,
рекламний бізнес тощо.

*які б назви професії не вигадували організатори навчання перукарів на курсах (перукар-стиліст, модельєр зачісок, стиліст зачісок та ін..) їхній рівень буде відповідати  первинній  кваліфікації перукаря.
**розглядаються перукарі більш високої кваліфікації, яку вони отримують у процесі навчання перукарів у навчальному закладі, а не поступово підвищуючи кваліфікацію на протязі кількох років.
*** на очній формі навчання
**** на даний рік

 

Підготовка спеціалістів різних професій та різних кваліфікаційних рівнів потребує впровадження різного змісту навчання з метою реалізації  різних освітніх  завдань.  Це нам наочно демонструє наступна таблиця.

Зміст навчання перукарів, фахівців з перукарського мистецтва та декоративної косметики і бакалаврів дизайну зачіски та макіяжу
(на прикладі предметів і дисциплін Київської Академії перукарського мистецтва)

Освітні завдання

Перукар широкого профілю

Перукар 1-го класу

Фахівець з перукарського мистецтва та декоративної косметики

Бакалавр з дизайну, спеціалізація – дизайн зачіски та макіяжу

Формування умінь виконання основних видів перукарських робіт

Перукарська справа;
Виробниче навчання та практика

Перукарська справа;
Виробниче навчання та практика

Технологія перукарських робіт;
Навчальна та технологічна практика

Технологія перукарських робіт;
Навчальна та технологічна практика

Формування умінь виконання складних  видів перукарських робіт

------

Перукарська справа (для кваліфікації перукаря 1-го класу);
Виробниче навчання та практика((для кваліфікації перукаря 1-го класу);
Постиж;
Моделювання та основи композиції

Технологія перукарських робіт;
Навчальна та технологічна практика;
Постиж;
Художнє моделювання зачіски;
Розробка та виконання перспективних моделей зачісок

Технологія перукарських робіт;
Навчальна та технологічна практика;
Постиж;
Художнє моделювання зачіски;
Розробка та виконання перспективних моделей зачісок;
Сучасні технології фарбування волосся;
Конкурсні зачіски за міжнародними правилами;
Дизайнерський практикум

Формування художніх здібностей

----

На початковому рівні:
Спецмалювання

На достатньому рівні:
Рисунок;
Живопис

На високому  рівні:
Рисунок;
Живопис;
Спецграфіка

Набуття професійних умінь з декоративної косметики

------

На початковому рівні:
Основи декоративної косметики

На достатньому рівні:
Декоративна косметика;
Грим

На високому рівні:
Декоративна косметика;
Грим;
Мистецтво боді-арту;
Дизайн макіяжу

Формування фахових художньо-творчих та художньо-проектувальних умінь та навичок

 

 

 

 

------

-----

Кольорознавство;
Основи композиції;
Спецкомпозиція;
Художнє моделювання зачіски;
Розробка та виконання перспективних моделей зачісок;
Творча робота над арт-проектами;
Основи нейл-дизайну
Основи креслення на нарисної геометрії та ін.

Кольорознавство;
Основи композиції;
Спецкомпозиція;
Художнє моделювання зачіски;
Розробка та виконання перспективних моделей зачісок;
Дизайнерський практикум;
Основи нейл-дизайну
Основи креслення на нарисної геометрії;
Формоутворення;
Дизайн зачіски;
Дизайн постижерних виробів;
Дизайн аксесуарів та прикрас;
Декорування костюма та ін.

Розвиток професійного світогляду та набуття  допоміжних професійних знань та навичок

Охорона праці;
Вступ до спеціальності;
Психологія спілкування з клієнтом;
Моделювання зачісок

Історія зачіски та костюму;
Матеріалознавство;
Основи санітарії та гігієни;
Охорона праці.

Історія зачіски та костюму;
Матеріалознавство;
Санітаріїя та гігієна;
Охорона праці;
Історія світового мистецтва;
Основи пластичної анатомії;
Теорія дизайну;
Іміджелогія;
Здоров’я волосся
Психологія моди

Історія зачіски та костюму;
Матеріалознавство;
Санітаріїя та гігієна
Історія світового мистецтва;
Основи пластичної анатомії;
Теорія дизайну;
Психологія моди;
Іміджелогія;
Здоров’я волосся
Фотомистецтво;
Теорія моди;
Основи стилістики;
Гармонізація об’єктів та ін.

Економічна підготовка

------

На початковому рівні:
Основи галузевої економіки і підприємництва

На достатньому рівні:
Економічна теорія;
Економіка та організація діяльності

На високому  рівні:
Економічна теорія;
Економіка та маркетинг;
Економіка підприємства або Маркетинг послуг.

Комп’ютерна підготовка

------

На початковому рівні:
Інформаційні технології

На достатньому рівні:
Основи інформатики та комп’ютерної техніки;
Комп’ютерне моделювання зачіски та макіяжу

На високому рівні:
Основи інформатики та комп’ютерної техніки;
Комп’ютерний практикум;
Комп’ютерне моделювання зачіски та макіяжу;
Комп’ютерний графічний дизайн

Підвищення  рівня освіченості, розвиток інтелектуальних здібностей,  формування ерудиції та світогляду

---

Основи професійної етики та культура
спілкування;
Основи трудового законодавства

Іноземна мова;
Культурологія;
Українська мова (за професійним спрямуванням);
Естетика;
Основи філософських знань;
Менеджмент та основи діловодства;
Основи правознавства;
Соціологія;
Психологія;
Педагогіка;
Єтикет  та етика ділового спілкування;
Основи екології;
Безпека життєдіяльності

Іноземна мова;
Культурологія;
Українська мова (за професійним спрямуванням);
Естетика;
Філософія;
Основи правознавства;
Соціологія;
Психологія;
Менеджмент та основи діловодства;
Педагогіка;
Етикет;
Психологія спілкування;
Безпека життєдіяльності;
Політологія;
Конфліктологія;
Сучасне мистецтво або Історія світової культури та ін.

В  різних навчальних закладах предмети та дисципліни можуть  відрізнятись назвами. Дисципліни за вибором навчального закладу та вільного вибору студентів теж  можуть бути іншими. Але загальна картина та співвідношення змісту підготовки спеціалістів різних рівнів та кваліфікацій залишиться приблизно такими, якими вони подаються у запропонованій таблиці.

Дана таблиця відкидає безглузде питання, яке інколи необізнані люди задають адміністрації вищих навчальних закладів, а саме; «І чому можна стільки років навчати перукарів?». Тепер ви, подивившись на перший і останній стовпчики таблиці, розумієте, що порівнювати навчання перукарів на курсах (навіть і на найпрестижніших)  і  дизайнерів зачіски у вищому закладі освіти не варто.
Мова не йде про те, що краще, а що гірше, мова йде про те, що це різні речі. Ви ж не думаєте, що можна стати дизайнером одягу і створювати колекції  Hot Couture після курсів крою та шиття. А от стати гарним майстром, який професійно та якісно виготовляє сукні, спідниці, костюми можна і після курсової підготовки.

У перукарському мистецтві, як і в будь-якій іншій галузі потрібні спеціалісти різних спеціалізацій та кваліфікаційних і освітніх рівнів Так само й потрібні різні навчальні заклади: від навчальних центрів до вищих закладів освіти.  У абітурієнтів  повинен бути вибір.

Сподіваємось, що нам з вами вдалось розібратись із особливостями навчання перукарів і інших фахівців з перукарського мистецтва та відповісти на питання «Чи потрібна перукарю вища освіти?».  Сподіваюсь, що дана стаття допоможе правильно обрати свій шлях до професії тим, хто мріє пов’язати  життя із перукарським мистецтвом.